Hortobágyi húsos köles

2016. szeptember 8., csütörtök

ÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉS dobpergést NEKEEEEEEEEEEEM!!!! Hosszú ideje nem írtam ide semmit. Éppenséggel lett volna mit, de hát ugye..magánügy :D. Legyen elég annyi, hogy nagyjából egy éve alaposan felfordult az életem, ami már köszöni szépen, nagyon jó ahogy van.

Rólam ennyit, Ti hogy vagytok?? (Szeretem azokat a kérdéseket, amikre nem fog válasz érkezni...én mégis tök kedves voltam amiért feltettem)

Na szóval, még a blog indulásakor (megvárom amíg visszagörgetsz) szó volt arról, hogy lesznek köleses receptek is. Ez kb ennyiben is maradt, és a zab átvette az uralmat felettem, s az egész világ felett. Mostanában mégis vissza somfordált a köles vadi zsír konyhámba (értsd.: tök új- a szerk. :D), és előszeretettel alkalmazom azt. De beszéljünk a receptről, amit elétek szeretnék tárni.
Imádom a húsos palacsintát...utálom, hogy nem ehetem. Történt egyszer, hogy Zsófika megvilágosodott...mi lenne, ha a palacsintát kölessel helyettesíteném?? HÁHÁÁÁÁ!!Zsófika fogta magát, és elkezdett kölespalacsinta után kutatni a neten. Mondanom sem kell, hogy találtam, nem is keveset. Én állat neki is láttam éccsanyám konyhájában a palkók gyártásának. Nyilván ott álltam egész nap, mint egy idegbe rakott ólomkatona, szal tudtam már akkor, hogy SOHA TÖBBÉ!!!Kb mint a birs pucolása...egyszer elég volt, köszönöm :)! De szerencsétlenségemre a végeredmény valami hiperszuper lett, úgyhogy további átgondolásra volt szükségem.  Természetesen a magyar nagyon leleményes, hát még én, ha diétáról van szó...szóval megszületett a várva várt recept!

Hozzávalók:
- 1 kg faros csirkecomb (igazából a csirke bármely alkatrésze jó, ez volt eksönös)
- 1 kg csirkemell (lsd. fent, lényeg,h kb 2 kg csirke legyen csontostól)
- 1 fej hagyma
- 1-2 gerezd fokhagyma
- 1 paradicsom, 1 paprika
- 1 ek. őrölt pirospaprika
-só, bors
- libazsír (az anyámat :D...BocsiViki megengedi, szal libazsír )
- kb. 1 bögrécske köles
- 4 dl tejföl (az anyámat :D... BocsiViki nem engedi, szal psssszt..amúgy biztos jó cocomassal is)

A recept:
Nem akartam egész nap a konyhában fötörni, beteg a gyerkőc, úgyhogy én a pörköltet megfőztem tegnap délután. Szerintem mindenki vágja, hogy hogy kell egy csirkepaprikást csinálni (bár egyszer egy szakácstanonc ismerősöm megmagyarázta, hogy egyszerű halandó nem tud pörköltet csinálni...elengedtem..ne menjünk bele :D). De ha mégsem, akkor gyorsan leírom. Tényleg gyorsan. Zsírt lábasba, tűzön felolvaszt, hagymát pucol, zsíron megpirít. Hús megtisztít, lemos, megszárít, rádobál a hagymára. Pirít, pirít, pirít, paprika rá, kever kever kever és figyeeeel, hogy oda ne égesse a paprikát, mert úgy sza..ööö...rossz lesz az íze. Kevés víz (na itt jön a kioktatós csákó..nincs víz..demajd rátérek, hogy én miért engedtem fel mégis), beledarabolod a paprikát, paradicsomot, fokhagyma, só, bors, majd készre főzöd. Annyira készre, hogy s
zépen le lehessen kapni a húst a csontról. Mikor elkészült hagytam kihűlni, és elküldtem aludni a pipiket a hűtőbe.
Másnap..vagyis ma fogtam a paprikást, és kikaptam a hűtőből. Kicsontoztam, és a szaftjával leturmixoltam. Kb 1 dl szaftot megtartottam. És itt jön a magyarázata annak,h miért eresztettem bő lére a pörkölt szaftját. Zsófika ugyanis nem pöcörészett a köles megfőzésével. Előkapta a jénait, és egy kis maradék szafttal meglocsolta az alját. Erre szórtam rá a hántolt kölest úgy, hogy szépen elfedje a tál alját, mégsem túl vastagon. Tudod, mikor eteted a csirkéket a tyúkudvarban. Ja..hogy nem eteted Mindegy..vékonyan,de ne legyenek kikandikáló hézagok. Egy pöppet sózzad meg.
Következő lépés, hogy a húsos masszát szépen rákanalazod a kölesre. Na nem az egészet, csak a felét. Elsimógálod, majd jöhet még egy réteg kölesszórás. Rutinos háziasszonyok/emberek tudják, hogy most jöna következő húsos réteg. Kevésbé rutinosaknak most szólok. Ha ezzel megvagy, még egy réteg köles, amit szintén megsózol picikét.
Utolsó előtti lépés, hogy a nem elmosott turmixodba beleöntöd a maradék szaftot, és a tejfölt. Megküldöd neki, ameddig homogén nem lesz az egész. Ha ezzel megvagy, szépen egyenletesen nyakon öntöd vele a cuccost. Sütőbe vele, és várod a csodát.
Zsófikának új konyhájában egy nem túl modern villanytűzhely van, szal hőlégkeverésről álmodni sem merek, így kb 1 órát sütigéltem 200 fokon, majd fedőt levéve kb 20 perc alatt megpirult. A szerencsésebbeknek ez gyorsabban megy.
Ha elkészül kiveszed, és megeszed. Nagyon finom, és a nem kell húúúúúúúúús teszten is csont nélkül (háhá..csont nélkül :D) átment a gyerkőcnél.

Köszöntem a figyelmet, "Főzőműsort Zsófikának"!! :D



0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

ZABirodalom Copyright © 2013